torstai 22. marraskuuta 2012

Herra X

Olen taas saanut viettää reilun viikon "opintovapaata" kotona. Harvinaista herkkua reissuopiskelijalle, että saa syödä iltaruuan perheen seurassa, jutella miehen kanssa kasvotusten ja laittaa poikia nukkumaan muutenkin kuin viikonloppuna. Aamuisin talon hiljennyttyä olen ennen opiskelupuuhien aloittamista ottanut aikaa rentoutumiselle teemukin äärellä radiota kuunnellen. 

Nyt parina aamuna olen kanavia kelatessani jäänyt pieni hämmentynyt hymy kasvoillani kuuntelemaan Yle X:n aamujuontajien juttuja. Tiedä sitten, miten paljon joulu heitä muuten kiinnostaa, mutta korviapunoittavan vitsailun lomassa on tullut ihan mielenkiintoistakin ajateltavaa Jeesuksen syntymäjuhlasta. Tänään jutunjuurta väännettiin paavin sopivasti joulumarkkinoille julkaisemasta uudesta kirjasta, jossa kuulemma väitetään, ettei pyhän perheen seurana tallissa olisi ollut härkää eikä aasia, niin kuin perinteisesti on kuvattu. Itse eläinasia ei herättänyt blogiini sopivaa keskustelua, mutta muu jutustelu antoi ajattelemisen aihetta ensimmäisen joulun todellisuudesta. Juontajien hupailu kylän väen vieroksuvasta suhtautumisesta Joosefiin, joka oli menossa naimisiin "aviotonta lasta" kantavan Marian kanssa, osui varmaankin tahattomasti ihan oikeaan. Me, toisin kuin Joosefin naapurit, olemme oppineet ulkoa, että Jeesus "sikisi Pyhästä Hengestä ja syntyi neitsyt Mariasta". Varmasti kysymys Jeesuksen isyydestä herätti naapurustossa paheksuntaa ja ihmettelyä, tarvitsihan Joosefkin tästä enkelin suoran vakuutuksen. Luultavasti Joosef ja raskaana ollut Maria molemmat kohtasivat epäilyä ja hyljeksimistä, mihin menivätkin, vaikka varmasti pyrkivät kertomaan, miten ihmeellisesti asiat todella olivat. Olen itse miettinyt, olisiko tämä ollut osaltaan syynä siihen, ettei heille "löytynyt sijaa" Beetlehemistäkään.

Aika meheviä juttuja radiopersoonat saivat aikaan myös tästä majoituskysymyksestä. Meillehän varmasti yksi ensimmäisiä jouluevankeliumista ja joulukuvaelmista mieleen jääneitä asioita on se, että vastasyntynyt Jeesus kapaloitiin ja laitettiin nukkumaan seimeen eli eläinten syöttökaukaloon. Vaikka joskus kyllä on puhuttu siitä, että talli oli kolkko eikä varmasti nykyisiä hygienia- ja mukavuusvaatimuksia täyttävä, silti näkymä ensimmäisestä joulusta on jotenkin kiiltokuvamainen. Vauva nukkuu rauhallisesti seimessä, enkelit laulavat ja paimenet rientävät kumartamaan vastasyntynyttä Kuningasta. Tosielämä on kuitenkin tässäkin tapauksessa ollut vähän karumpi, mitä juontajat ehkä huomaamattaankin vähän valaisivat. Tuskinpa matkanteko aasin selässä on ollut viimeisillään raskaana olevalle Marialle kovin mukavaa. Muistan itse, kuinka vauvaa odottaessa pienetkin töyssyt tuntuivat todellakin luissa ja ytimissä, vaikka ajoin ihan hyvin jousitetulla autolla. Perillä Beetlehemissä Marian synnytys alkoi olla jo todella lähellä, matka oli varmasti kiihdyttänyt supistuksia ja tehnyt olon tukalaksi. Millainen hätä ja hämmennys Marian ja Joosefin mielessä mahtoi olla, kun majapaikan etsintä ei näyttänyt tuottavan tulosta? Vaikka he luottivatkin Jumalan apuun, eivät he etukäteen tienneet, niin kuin me nyt, miten heidän kävisi. Heitäkin koeteltiin, ja myös autettiin. Voisin kuvitella, että tallissa Joosef pyrki tekemään Marian olon mahdollisimman mukavaksi, mutta olisiko hänkään ollut niin moderni, että olisi pidellyt Mariaa kädestä ja pyyhkinyt hikeä hänen otsaltaan synnytyksen aikana? Eiköhän tämä ensisynnyttäjä synnyttänyt yksin, ilman kätilöä ja kivunlievitystä, seuranaan vain näkymätön enkelijoukko ja lupaus syntyvästä Vapahtajasta. Eivätkä Joosef ja Maria etukäteen tienneet, miten monenlaisiin käänteisiin he joutuisivat pienen Jeesus-pojan kanssa, Itämaan viisaiden lahjat mukanaan pakenemaan yötä vasten kohti vierasta maata ja pakolaisten elämää, ja että he kuitenkin palaisivat sieltäkin takaisin kotiin Jumalan siunaus mukanaan.

Joulu on niin täynnä todellista ihmettä ja ihmeellistä totta, ettei ole ihme, miten se jaksaa kiehtoa mielikuvitustakin yhä edelleen. Kunpa se saisi olla totta meille jokaiselle! Kunpa ensimmäinen joulu saisi tulla mielessämme vuosi vuodelta yhä elävämmäksi, syntyihän silloin ihmiseksi elävä Jumala, Immanuel, "Jumala meidän kanssamme"!

 

2 kommenttia:

  1. Yksi väärin valittu sana voi aiheuttaa suurta vahinkoa: Olin opettajana toisen asteen oppilaitoksessa, jossa opiskeli n. 600 16 – 20-vuotiasta nuorta. Seurakunnan (evl) pastori tai työntekijä tuli puhumaan nuorille koulumme joulujuhlassa. Hän käytti koko puheensa ajan hyvin luontevasti Mariasta ja Joosefista termiä: avopari. Siitä syntyi se mielikuva, että avoliitto on sallittua. Mutta Joosef ja Maria eivät olleet avopari. He olivat kihlapari, jotka olivat luvanneet solmia avioliiton, mutta joiden välillä avioelämä ei ollut vielä alkanut. – Toisin kuin avopareilla avioelämä on alkanut, mutta avioliittolupausta tai edes aikomusta ei ole. En tiedä, oliko tuo puhuja valinnut sanansa tarkoituksella vai eikö hän muka itse ymmärtänyt, mitä samalla opetti. Eeva

    VastaaPoista
  2. Kiitos Eeva kommentista! Tuo on ihan totta. Itse olen jossain kuullut myös sellaisen selityksen, että Maria ja Joosef olisivat menneet naimisiin ennen Jeesuksen syntymää. Raamatussa sanotaan kuitenkin ihan suoraan: "Joosefkin lähti -- Marian, kihlattunsa, kanssa, joka oli raskaana --".

    VastaaPoista